Motivatie om te sporten

Fit blijven is in deze coronacrisis is nog nooit zo makkelijk én tegelijk moeilijk geweest. Aan de ene kant zijn er Youtube workouts, Instagram fitness challenges en fitness blog’s in overvloed. Aan de andere kant is sporten zoals je het liefst doet misschien nog niet mogelijk. In deze tijden wordt veel van je eigen motivatie gevraagd om fit te worden en te blijven. In dit stukje gaan we in op hoe je jezelf kunt motiveren om tóch van die bank af te komen!

Motiveren betekent in de breedste zin ‘in beweging zetten’. Motivatie bestaat uit een hele hoop factoren die allemaal in rol spelen in óf jij iets doet, en waarom. Zo zijn bijvoorbeeld je gedachten, je omgeving, jouw ervaringen uit het verleden en jouw karakter bepalend. Bijvoorbeeld: Je hebt zin in om wat te eten, maar je hebt alleen nog maar chips in huis. Op basis hiervan kun je besluiten om toe te geven aan het eten van chips, of je bedenkt je dat chips misschien niet de beste keuze is en besluit naar de super te gaan. Iedereen maakt hierin zijn eigen keuzes, en voor de één is het makkelijker zichzelf te motiveren dan voor de ander. Motivatie is dus een lastig onderwerp omdat het afhankelijk is van zoveel dingen. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je tóch in beweging komt?

Omdat motivatie afhankelijk is van zoveel factoren, is je motivatie niet altijd hetzelfde. In het voorbeeld dat ik eerder noemde, kan het misschien zo zijn dat je bent vergeten te lunchen en hebt zo’n honger dat het er even niet toe doet dat chips niet gezond zijn. Maar had je in plaats van chips misschien alleen boontjes in huis, was je misschien toch maar even naar de winkel gegaan om iets te halen. Niet alleen het ‘doel’ (het stillen van je honger) speelt een rol, maar ook het ‘middel’ (de boontjes die je nog in huis hebt liggen of de moeite die je moet doen om naar de winkel te gaan) speelt een rol in je motivatie.

Als we dit vertalen naar het sporten, krijg je het volgende: De reden dat je wilt gaan sporten kan zijn om fit te worden/blijven, je weet dat sporten gezond is, je wilt afvallen of sterker wilt worden. Als sporten geen moeite zou kosten, zou je het zó doen! Maar kennelijk zijn er toch redenen om niet te gaan sporten. Zo heb je misschien net een lange dag gewerkt, een zware vergadering gehad of was het druk in de supermarkt waardoor je later thuis bent dan je had gedacht, en ben je misschien wel moe. Nu maken je hersenen een keuze. Aan de ene kant staat het sporten (met alle voordelen die dat met zich meebrengt) en aan de andere kant staat de bank, die zo lekker ligt, en de tv die bij de bank staat. Hiervoor hoef je alleen maar de afstandsbediening te pakken en op de bank te gaan liggen (misschien wel met een lekker warm dekentje) om te kunnen uitrusten. Maar je weet ook dat je hier niet fitter van wordt. Het sporten heeft dus een sterk doel, maar het middel kost moeite. Het bankhangen heeft een gemixt doel (lekker uitrusten, maar hierdoor kun je niet sporten), maar het middel (bankhangen) kost geen moeite. Wat ga je nu doen? Als je er nu geen andere factoren aan toevoegt, is het per persoon afhankelijk wat ze gaan doen. De één is van nature meer een sporter en besluit toch even de sportkleren aan te trekken, de ander kiest misschien voor de bank. Als je het sporten aantrekkelijker maakt, of het sporten kost minder moeite, ben je eerder geneigd om in actie te komen!

Genoeg theorie, wat kun jij doen om de bank te laten staan voor de sportschoenen? Hier volgen een paar manieren om in beweging te komen!

1. Maak sporten aantrekkelijker door een beloningsysteem
Beloon jezelf na het sporten met een beloning op korte termijn. Hierdoor maak je het doel aantrekkelijker, waardoor het middel minder erg lijkt voor je hersenen. Dit kun je doen door na het sporten alsnog op de bank te hangen of een lekker warm bad te nemen. Nu heb je het verdiend!

2. Maak er een gewoonte van
Dit heeft twee voordelen. Ten eerste, als je een paar keer hebt gesport wordt je sterker en krijg je een beter uithoudingsvermogen. Hierdoor ervaar je het sporten als minder zwaar.
Ten tweede, als je er een gewoonte van maakt om te sporten maken je hersenen bepaalde verbindingen aan. Door deze verbindingen wordt het voor jou als vanzelfsprekender ervaren om te gaan sporten.

3. Neem een workout van het internet
Het kan voor jou als sporter misschien best lastig zijn om zelf een aantal oefeningen bij elkaar te verzinnen om een complete workout te maken. Gelukkig zijn er op internet tegenwoordig veel workouts te vinden, zodat jij ze niet meer hoeft te verzinnen! Probeer bijvoorbeeld een van de workouts op ons YouTube kanaal!
https://www.youtube.com/user/PHYSIQUEarnhem/videos

4. Plan de workout in je agenda
Zelf plan ik altijd het sporten op momenten waarop ik van te voren weet dat ik niets hoef te doen. Na het thuiskomen van werk en vóór het koken heb ik altijd anderhalf uur niets gepland staan, of na de afwas en voor het slapen gaan. In mijn agenda plan ik die tijd om te gaan sporten zodat er ook niets tussen meer kan komen.

5. Zoek een workout-maatje
Het voordeel van een maatje is dat jullie elkaar kunnen motiveren om samen te gaan sporten, en als de afspraak al staat is de drempel om af te zeggen groter! Daarnaast houdt een workout-maatje het sporten interessant. Nu het weer beter weer wordt is buiten sporten ook weer steeds aantrekkelijker. Daardoor is het makkelijker om de 1,5m afstand te houden.

6 Stel jezelf een doel!
Het is wetenschappelijk bewezen dat als je jezelf een doel stelt, je motivatie hoger is om deze ook daadwerkelijk te behalen! Zolang je een realistisch en uitdagend doel kiest van iets wat jij graag wilt bereiken, zoals een paar kilo’s eraf of 5km kunnen hardlopen, zal het maken van keuzes voor dit doel ook makkelijker worden.

Met deze tips heb je genoeg manieren om jezelf te motiveren! Vind je het toch fijner om in een groep te sporten? Sinds vorige week geven wij weer Small group trainingen, bootcamps en groepslessen. Meld je aan via Virtuagym om mee te kunnen doen!

Vorig bericht
Tips bij vocht in de armen of benen in Coronatijd
Volgend bericht
Vanaf 26 mei – Telefonisch spreekuur
Menu