Lasertherapie

Pijn in de spieren en gewrichten kunnen u behoorlijk belemmeren bij het bewegen. Onze fysiotherapeuten kunnen u helpen om deze klachten te verminderen door het doen van oefeningen in combinatie met lasertherapie. Lasertherapie kan de hersteltijd wel tot de helft verkorten

Wat is lasertherapie?

Lasertherapie is een therapie waarbij een specifiek soort licht wordt gebruikt om herstel van het lichaam te bevorderen. Dit wordt ook wel photobiomodulatie
genoemd en is een wetenschappelijk bewezen therapie. Het licht heeft een golflengte van 810 nm en wordt via een handstuk op het lichaam afgegeven. Deze
golflengte is bijna niet te zien met de ogen, maar heeft een groot effect op het lichaam. Er wordt gebruikt gemaakt van een high power laser, deze kan tot diep in het lichaam doordringen waardoor ook dieper gelegen structuren behandeld kunnen worden.

Hoe werkt lasertherapie?

Het hele lichaam is opgebouwd uit cellen en in al deze cellen zitten mitochondriën. Deze mitochondriën maken ATP aan. Dit is een belangrijke bron van
energie voor de cellen. Het licht van de laser komt de cellen binnen en wordt opgenomen. Daarna zorgt het licht voor een verhoogde activiteit in de cellen waardoor meer ATP wordt aangemaakt. Daarnaast worden ook de moleculen stikstofmonoxide (NO) en reactieve zuurstofspecies (ROS) beïnvloed. NO zorgt voor een verhoogde bloedsomloop en verbetert het transport van zuurstof. ROS zorgt voor genezing en herstel. Samen zorgen deze moleculen voor beter en sneller
herstel en minder pijnklachten. De behandeling is veilig, pijnloos en heeft geen verdere bijwerkingen.

Bij welke klachten helpt lasertherapie?

• Peesontsteking/tendinitis o.a. Ziekte van de Quervain
  • Carpaal tunnel syndroom
  • Slijmbeursontsteking m.n. schouder – heup – lies –knie
  • Tenniselleboog en golferselleboog
  • Spierverrekking en spierscheuring
  • Verstuiking / verrekking van gewrichtskapsels
  • Hielspoor/fascitis plantaris
  • Wondgenezing in herstelfase na operatie
  • CRPS/dystrofie
  • Whiplash
  • RSI / KANS
  • Overbelasting klachten
  • Gewrichtsontsteking (osteoarthritis)
  • Iliotibialis syndroom (frixtie syndroom heup en laterale knie)
  • Jumpers knie / springersknie
  • Ondersteunende therapie bij meniscus klachten
  • Herpes Zoster
  • Voorhoofdsholte en bijholte ontsteking

Lasertherapie bij Covid-19

Naast bovengenoemde klachten geeft lasertherapie ook een positief effect bij Long Covid-klachten. Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar het effect van lasertherapie bij Long-Covid klachten en 85% van de mensen in het onderzoek is positief over het effect.

De behandeling is deels afhankelijk van de klachten die iemand ervaart. Met de lasertherapie wordt het protocol gevolgd dat door onderzoek is samengesteld voor patiënten met long-COVID. Hierin worden onder andere de gebieden rondom de longen behandeld samen met de lever en de milt. Deze organen zijn belangrijk voor het ontgiften en het afweersysteem van het lichaam. Naast de lasertherapie wordt er gekeken of de belastbaarheid van de patiënt kan worden verbeterd door het geleidelijk opbouwen van de conditie en spierkracht. De behandeling bestaat eerst uit een korte intensieve periode waarin er vier keer kort achter elkaar behandeld wordt met de laser. Na deze periode treedt er meestal al verbetering op van de klachten. Daarna zit er wat meer tijd tussen de behandelingen tot er voldoende resultaat behaald is. De behandelingen vallen onder de fysiotherapie en er zijn dus geen extra kosten aan verbonden.

Locaties

We bieden lasertherapie aan op onze locaties in Otterlo en Wekerom.

Aanmelden voor Lasertherapie

Wilt u dat wij contact met u opnemen voor het inplannen van een afspraak vul dan ons afspraakformulier in. U kunt ook telefonisch een afspraak inplannen bij onze receptie op 026-3700243.

Cora

Sharon Keller