Oedeemtherapie Arnhem

Oedeemfysiotherapie Arnhem

Patiënten met (risico op) lymfoedeem hebben groot belang bij een goede zorg. Oedeemfysiotherapie Arnhem kan deze zorg bieden. Een diagnose in een zo vroeg mogelijk stadium maakt daar deel van uit en gaat vooraf aan de eigenlijke behandeling. Vóór een behandelplan gemaakt wordt en de behandeling gestart kan worden, moet eerst vastgesteld zijn dat er inderdaad sprake is van lymfoedeem en niet van een andere aandoening die ook zwelling veroorzaakt. Daarnaast moet de oorzaak van het lymfoedeem worden vastgesteld.

Wat is lymfoedeem?

Lymfoedeem ontstaat door een tekortschieten van het lymfesysteem. Daardoor kan eiwitrijk lymfe, ook wel weefselvocht genoemd, niet op een normale manier uit de weefsels worden afgevoerd. Er is bij lymfoedeem sprake van een verstoord evenwicht tussen aan- en afvoer van lymfevocht. De bekendste functies van het lymfesysteem zijn:

• Reguleren van vocht en afvoeren van overtollige vloeistof uit de weefsels
  • Vetabsorptie vanuit de ingewanden
  • Afweerfunctie

Oorzaak

Via lymfe kunnen stoffen van en naar onze cellen vervoerd worden. Er is dus altijd aanvoer en afvoer van lymfe. De afvoer van de lymfe vanuit armen en benen gebeurt via de lymfeklieren in de oksels en de liezen. Lymfoedeem wordt bijvoorbeeld veroorzaakt als de klieren zijn verwijderd, door bestraling zijn beschadigd, of als de lymfevaten zelf zijn aangetast. Doordat de afvoer minder goed verloopt, hoopt zich vocht op in een arm of been (lymfoedeem). Ook in andere lichaamsdelen kan zich vocht ophopen, maar dat is dan minder zichtbaar.

• Zwaar, vermoeid of ‘strak’ gevoel in een arm of been
  • Zwelling
  • Knelling van kleding, sieraden en schoenen
  • Stijfheid en pijn aan gewrichten ten gevolge van het oedeem
  • Soms tintelingen en pijn

Diagnose

Voor het stellen van de diagnose lymfoedeem vormen het verhaal van de patiënt, het lichamelijk onderzoek en het meten van de zwelling het belangrijkste uitgangspunt. De zwelling hoeft niet alleen het gevolg te zijn van het lymfoedeem, maar kan ook veroorzaakt worden door andere aandoeningen. Veel medicijnen(hormonale therapie, chemotherapie maar soms ook eigen medicatie) kunnen invloed hebben op de vochtverdeling in de weefsels. Voordat een behandelplan wordt gemaakt, moet de oorzaak van het lymfoedeem duidelijk zijn.

Behandeling

De behandeling van lymfoedeem is zowel gericht op het voorkomen van verergering (preventie) als op vermindering van de gevolgen van lymfoedeem (therapeutische behandeling) en bestaat uit:

• Compressietherapie
  • Manuele lymfedrainage
  • Oefentherapie/beweging
  • Voorlichting gericht op het verminderen van risicofactoren. Daaronder wordt bijvoorbeeld verstaan het zorgen voor een gezond gewicht, voldoende beweging, huidverzorging en behandeling van bijkomende aandoeningen, pijn en (psychosociale) problemen.
  • Zelfmanagement

Bron: Richtlijn lymfoedeem 2014, patiënten versie

Vergoeding en kosten

Oedeemtherapie wordt vergoed als behandeling fysiotherapie uit de aanvullende verzekering.
Bent u niet aanvullend verzekerd, dan betaalt u gelijk na de behandeling via pin of contant bij onze frontoffice medewerker. Klik hier voor de tarieven.

Aanmelden voor oedeemfysiotherapie

Wilt u een afspraak maken met een van onze oedeemtherapeutes? Vul dan ons afspraakformulier in. U kunt ook telefonisch een afspraak inplannen bij onze receptie op 026-3700243, of kom eens langs op onze locatie en maak een afspraak aan de balie. We bieden oedeemtherapie aan op onze locaties in Arnhem Noord, Otterlo/Wekerom en Renkum de Waag.

Oedeemfysiotherapeutes

Anne van Elleswijk