Acupunctuur Otterlo/Wekerom

Hoe werkt acupunctuur?

Acupunctuur is een veilige en effectieve behandelmethode die al voor 3000 jaar wordt toegepast. Het werkt met dunne naaldjes die in bepaalde punten in het lichaam worden gezet om de energie of qi in het lichaam te sturen. Deze punten worden ook wel acupunctuurpunten genoemd en liggen op meridianen. Qi wordt ook wel gezien als een soort ‘lichaamsenergie’ en stroomt door de meridianen. Het lichaam kent 12 hoofdmeridianen en 8 extra meridianen waar qi doorheen stroomt. Door bepaalde punten op deze meridianen aan te prikken kan de stroming van qi worden beïnvloed en wordt de balans in het lichaam herstelt.

Acupunctuur richt zich op het in balans brengen van het lichaam. Uit vele onderzoeken naar de werking van acupunctuur komt naar voren dat het onder andere het zenuwstelsel en het hormoonstelsel beïnvloedt. Via deze wegen kan acupunctuur helpen in het terugvinden van een positieve balans en zorgt acupunctuur ook voor ontspanning.

Intake en onderzoek

In de acupunctuur wordt er niet alleen gekeken naar losse symptomen maar proberen we de oorzaak te vinden van uw probleem. Hierdoor kan een behandeling een lange positieve werking opleveren. Het onderzoek bestaat uit een uitgebreid vragengesprek waarin we op zoek gaan naar het verband tussen bepaalde klachten die ervaren worden. Ook wordt er informatie gehaald uit het voelen van de pols en het bekijken van de tong. De tong is een intern onderdeel van het lichaam wat vanuit extern bekeken kan worden en zo inzicht kan geven in wat er in het lichaam speelt. Na het onderzoek kan de behandeling beginnen. Meestal zijn er een aantal behandelingen nodig voordat er een duidelijke verandering waar te nemen is.

Bij welke klachten helpt het?

De WHO heeft in 2013 een herziene lijst opgesteld met indicaties voor acupunctuur.

De lijst is hieronder weergegeven. Van deze indicaties is bekend dat acupunctuur kan helpen in het verminderen of verhelpen van de klachten. Staat uw klacht hier niet bij en bent u benieuwd naar de behandeling, dan kunt u ook contact opnemen voor extra informatie en kijken wij waar we u mee kunnen helpen.

Allergieën: Voor onder andere: voedsel, huisstofmijt, huisdieren, pollen
Borst: Spanning/pijn op de borst, vol gevoel van de borst, hartkloppingen,
Gewrichten: Stijfheid, pijnklachten, bewegingsbeperkingen, artrose, reumatische aandoeningen, gewrichtsontstekingen, slijmbeursontsteking, spier, of pees(pijn)klachten, krachtvermindering, trillingen, krampen, nek en rugklachten, tenniselleboog, fibromyalgie (spierreuma), verstuikingen, (sport)blessures, herstel na orthopedische operaties
Gynaecologie: Menstruatieklachten, premenstruele klachten (PMS), overgangsklachten, gespannen en pijnlijke borsten, bepaalde vormen van verminderde vruchtbaarheid, witte vloed (leukorrhea),
Hoofd: Hoofdpijn, migraine, lokale haaruitval, aangezichtspijn, duizeligheid (bijvoorbeeld Ménière), zwaar gevoel in het hoofd
Huid: Transpiratieproblemen, jeuk, droge huid, eczeem, acne, koortsblaasjes, gordelroos, psoriasis, zweren
Interne klachten: Bloedarmoede, kouwelijkheid, doorbloedingproblemen, hoge bloeddruk, lage bloeddruk, schildklieraandoeningen, diabetes, overgewicht
Keel, neus, oor: (chronische) Neusverkoudheid, voorhoofdsholteontsteking, bijholteontsteking,allergische verkoudheid, hooikoorts, oorpijn of oorontsteking, oorsuizen of oorruisen, bepaalde gevallen van doofheid, hoest, heesheid, keelpijn, spraakproblemen, brok in de keel tandvleesproblemen, kiespijn, aften, slechte adem, bittere smaak in de mond, droge mond, verhoogde speekselvloed, koortsuitslag
Klachten bij kinderen: Hoest, verkoudheid, astma, bronchitis, keelontsteking, darmklachten, buikpijn, bedplassen, slaapproblemen, tanden krijgen, eczeem, oorpijn/ontsteking
Ledematen: Koude ledematen, zwaar gevoel, vochtophoping (oedeem)
Luchtwegen: (chronische) Verkoudheid, slechte afweer, kortademigheid, astma, bronchitis, hyperventilatie
Mentale stoornissen: Slaapstoornissen, veel dromen, hyperventilatie, rusteloosheid, angst, flauwvallen, dwangmatig huilen of lachen, depressiviteit, snel schrikken, vergeetachtigheid, anorexia nervosa, lusteloosheid, gebrek aan energie, algehele zwakte, overspannenheid, stress, burnout
Oog:
Ontstoken ogen, jeukende ogen, tranende ogen, droge ogen, branderige ogen, wazig of vlekken zien, slechtziendheid
Spijsvertering: Misselijkheid, slechte eetlust, overgeven, zuurbranden, oprispingen of opboeren, maagpijn, galaandoeningen, diarree, constipatie, buikkrampen, buikrommelingen, buikpijn, opgezette buik, prikkelbare darm syndroom (IBS), aambeien
Urinewegen: Urineweginfectie, incontinentie, blaas- of nierstenen, impotentie, verminderde vruchtbaarheid, vroegtijdige of nachtelijke zaadlozingen, prostaatklachten
Verslavingen: Rookverslaving, eetverslaving, alcoholverslaving, drugsverslaving
Zenuwstelsel: Hernia, doof gevoel, zenuwontsteking/pijn (neuralgie), zoals:- intercostaalneuralgie (zenuwpijn tussen de ribben)- ischias, ischialgie- neuralgie na gordelroos- aangezichtspijn, trigeminusneuralgiegevolgen van whiplash (pijn, duizeligheid, moeheid, concentratieverlies), epilepsie, gevolgen van CVA (hersenbloeding, herseninfarct)
Zwangerschapsklachten: Misselijkheid, zure oprispingen, stuitligging, bevalling opwekken, pijn na de bevalling, stimuleren van borstvoeding, borstontsteking

Tarieven

De kosten voor de intake van een uur zijn € 65,-, de vervolgbehandelingen kosten € 55,- per behandeling van 45 minuten.

Afspraak maken

U kunt op korte termijn een afspraak maken voor acupunctuur op onze locatie in Otterlo en Wekerom. U kunt dit online doen via het online patiënten portaal. U kunt ook telefonisch een afspraak inplannen bij onze receptie op 026-3700243 of kom eens langs op onze locatie en maak een afspraak aan de balie.

Fysiotherapeuten

Cora