Waarom orofaciale fysiotherapie Arnhem?

Wanneer spieren gewrichten in het hoofd, het kaakgebied of het kauwstelsel niet goed functioneren, kan Orofaciale fysiotherapie Arnhem helpen. De orofaciale fysiotherapeut wordt ook wel eens genoemd als ‘kaakfysiotherapeut’.

• Tandknarsen en het klemmen van de kaak
  • Pijn in de kaak, het gezicht of hoofd
  • Duizeligheid
  • Oorsuizen
  • Hoofdpijn en migraine
  • Aangezichtsverlamming
  • Pijnlijke, krakende en knappende kaakgewrichten
  • Pijn voor het oor
  • Beperkte mondopening

Wat doet de orofaciaal fysiotherapeut?

De positie van het hoofd en het lichaam hangt vaak samen met de klachten die u ervaart. De therapeut geeft u uitleg over hoe dit werkt. Daarnaast geeft hij inzicht over de relatie van stress, spanning en dagelijkse belasting met de klachten.

Wanneer het gaat om kauwklachten geeft de therapeut advies over hoe u kauwstelsel op de juiste manier kunt gebruiken. Zo helpt hij u bijvoorbeeld om gewoontes af te leren die het kauwstelsel overbelasten, zoals tandenknarsen, tongpersen en het klemmen van de kiezen. Hiervoor worden specifieke oefeningen ingezet. Daarnaast worden manuele technieken ingezet, zoals mobiliseren en masseren in het hoofd- en halsgebied en de nek/schouders.

Bij hoofdpijn geeft de orofaciaal fysiotherapeut inzicht in de relatie tussen hoofdpijn en stress, slapen, ademhaling en aandacht voor de klachten. Hij helpt u bij het verbeteren van de lichaamshouding, waarmee de positie van het hoofd op het lichaam verbetert. Ook hiervoor zijn specifieke oefeningen en kunnen manuele technieken ingezet worden.

De orofaciale fysio leert de patiënt altijd wat hij zelf kan doen om de klanten te verminderen. Denk hierbij aan het verbeteren van de houding, ontspanningsoefeningen en het aanleren van zelfmassage van de kauwspieren zodat ze ontspannen.

Afspraak maken

U kunt op korte termijn een afspraak maken voor orofaciale fysiotherapie. Wilt u dat wij contact met u opnemen voor het inplannen van een afspraak vul dan ons afspraakformulier in. U kunt ook telefonisch een afspraak inplannen bij onze receptie op 026-3700243 of kom eens langs op onze locatie en maak een afspraak aan de balie.

Jeroen Koenders