rugpijn

Rugpijn Arnhem

Een van de meest voorkomende pijnklachten aan het lichaam is rugpijn. Van alle volwassenen heeft 80 tot 90 procent wel een last van een stekende of zeurende pijn in de rug, soms met uitstraling naar de benen of billen. Wanneer klachten beginnen tussen iemands twintigste en vijftigste, ontstaat dit vaak door een verkeerde houding bij bijvoorbeeld het tillen. Maar rugpijn kan ook veroorzaakt worden door langdurige stressklachten. De belasting van de rug is dan hetzelfde, maar omdat u door de stress wat minder aankunt, kan er toch pijn aan de rug ontstaan. Een hernia, ingeklemde zenuw, wervelbreuk of ernstige slijtage vormen maar 5 procent van alle rugklachten.

Hoe zit de rug in elkaar?

Op opbouw van de rug ziet er als volgt uit: Er zijn zeven nekwervels, vijf
lendenwervels, vijf heiligbeenwervels, twaalf borstwervels, en het staartbeen. Een tussenwervelschijf of discus houdt de wervels van elkaar gescheiden. De wervels zijn op elkaar gestapeld en vormen een buis waar het ruggenmerg doorheen loopt. Vanuit daar lopen er zenuwen tussen de wervels door. Deze sturen onder andere de armen en benen aan.

Aandoeningen

Bovenrug

Onderrug

Tips bij rugpijn:

Wanneer uw zithouding verkeerd is (op de bank of met uw voeten op een tafel of poef) zullen de klachten niet verdwijnen. Regelmatige beweging zorgt ervoor dat de pijn afneemt! Pijnstillers verdoven slechts de pijn. Wanneer de klacht minder wordt, bepaalt u zelf met uw eigen gedrag; Zorg er dus voor dat u in beweging blijft! Wanneer u niet beweegt en in bed blijft liggen wordt het herstelproces flink vertraagd. Beweeg binnen de pijngrens. Heeft u na 4 dagen nog klachten, raadpleeg dan een van onze therapeuten in Arnhem of Elst, zodat u kunt starten met een behandeling.

Loop niet te lang door met rugklachten!

Weet u niet precies wat u voor klacht heeft? Klik dan hier en doe de gratis fysiocheck.

Wilt u weten welke behandelingen wij kunnen doen om uw klacht te voorkomen? Klik dan hier voor ons behandelingenoverzicht. Of maak hier een afspraak!