voet-,

Voet-, enkel- of onderbeenpijn

De voet is een van de meest belaste lichaamsdelen. Logisch dat iedereen er wel eens last heeft van voet-, enkel of onderbeenpijn. De pijn kan komen door allerlei oorzaken, bijvoorbeeld stand, ouderdom, beroep, belasting en sport. Omdat vrouwen vaker nauwe schoenen en hoge hakken dragen, hebben zij eerder last van voetklachten. Ook de enkel kan makkelijk geblesseerd raken. Een blessure ontstaat meestal na verstuiking of verzwikking van de enkel. Hierbij worden de enkelbanden en/of het kraakbeen beschadigd. In de meeste gevallen herstelt u vanzelf. In zo’n 30 procent van de blessures aan de enkel zijn een verdere diagnose en behandeling nodig.

Hoe zit de voet in elkaar?

De voet ziet er als volgt uit: Je hebt de voorvoet met de vijf middenvoetsbeentjes en de tenen, dan komt de middevoet en de achtervoet met voetwortelbeenderen. Het gewricht bij de enkel uit drie botdelen: Het scheenbeen, het kuitbeen en het sprongbeen. Het gewrichtskapsel ligt om de enkel heen. Een paar gewrichtsbanden en pezen zorgen daaromheen voor stabiliteit van de enkel.

Aandoeningen

Onderbeen

Enkel

Voet

Loop niet te lang door met voet- enkel- of onderbeenpijn!

Weet u niet precies wat u voor klacht heeft? Klik dan hier en doe de gratis fysiocheck.

Wilt u weten welke behandelingen wij kunnen doen om uw klacht te voorkomen? Klik dan hier voor ons behandelingenoverzicht. Of maak hier een afspraak!