nek-e/of-hoofdpijn

Nek- en/of Hoofdpijn

Neklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Een van de meest voorkomende oorzaken is een langdurig verkrampte of gespannen houding, waardoor onder andere ook hoofdpijn ontstaat. Ook ziektes, infecties en een plotselinge beweging van de nek zoals bij een ongeval, kunnen een verrekte of stijve nek veroorzaken. Dit komt erg vaak voor.

Structuur/vormgeving nek en hoofd

De rug- en nekkolommen bestaan uit wervels. Bij de nekwervelkolom zijn dit er zeven. Elke twee wervels worden gescheiden door een tussenwervelschijf. Deze schijf fungeert als gewricht tussen de wervels in de nekwervelkolom, zodat de nek kan bewegen. Ze hebben ook nog andere functies; Zo werken ze als schokdempers, verhogen ze de bewegelijkheid van de nek en ze sluiten aan op het hoofd.

Aandoeningen

Wat kunt u zelf doen tegen nekklachten?

Gezond eten, voldoende drinken en regelmatig bewegen is heel belangrijk. De pijn verminderen kan door de drie R’en aan te houden: Rust, Reinheid en Regelmaat.
Let bijvoorbeeld op uw houding wanneer u achter de computer zit, tv kijkt of een boekt leest. Beeld u in dat u er een touwtje is vastgemaakt bij de kruin van uw hoofd en dat hier aan getrokken wordt. Dit zorgt ervoor dat u recht zit en uw schouders ontspannen laat zakken.

Loop niet te lang door met nekklachten!

Weet u niet precies wat u voor klacht heeft? Klik dan hier en doe de gratis fysiocheck.

Wilt u weten welke behandelingen wij kunnen doen om uw klacht te voorkomen? Klik dan hier voor ons behandelingenoverzicht.
Of maak hier een afspraak!