shockwave Arnhem

Heeft u ook al jaren last van chronische pijn en heeft u alles al geprobeerd om eraf te komen? Dan is shockwave wellicht iets voor u.

Wat is Shockwave therapie?

We gebruiken Shockwave bij de behandeling van peesaandoeningen en chronische klachten. Net als bij echografie werkt shockwave met geluidsgolven. Deze geluidsgolven verplaatsen zich door je huid naar de plek waar je blessure zit, dit gebeurt onder een bepaalde druk. Hierdoor verbeteren de stofwisseling en bloedsomloop in het gebied waar de blessure zit, waardoor de pijn afneemt. Op deze manier wordt het lichaam door shockwave gestimuleerd om zelf te genezen.

De behandeling

Eerst gaat de fysiotherapeut op zoek naar het blessuregebied. Nadat deze is gevonden, brengt de therapeut gel aan op de huid. Dan dient de therapeut shockimpulsen toe op het betreffende gebied, zodat de bloedsomloop verbetert. U zult op dat moment uw klacht voelen. Dit geeft aan dat het lichaam zichzelf gaat herstellen.

Een shockwavebehandeling duurt over het algemeen 10 minuten. Wanneer u zich 2 á 3 keer laat behandelen met een frequentie van 1 keer per week, zult u zien dat er al verbetering op kan treden. Gemiddeld zijn er 4 tot 6 behandelingen nodig voordat uw klachten verdwijnen. Naast de shockwave krijgt u oefeningen mee van de fysiotherapeut om de belastbaarheid van de pees te vergroten, zodat de pees geen pijnklachten meer geeft.

Bij welke indicaties is shockwave effectief?

Shockwave bij spasticiteit

Shockwave therapie als behandeling van spasticiteit laat verbluffende resultaten zien. Het vermindert pijn, functionele beperkingen, cosmetische- en eventueel aanwezige verzorgingsproblemen. Shockwaves hebben effect op de neuromusculaire overgangen waardoor er minder prikkelgeleiding plaatsvindt en de spiertonus afneemt. Direct na de eerste behandeling is er al een duidelijke verbetering van de ROM en pijn. Dit vertaalt zich in een beter looppatroon of een functioneler gebruik van de arm/hand. Het inzetten van andere therapeutische interventies wordt op deze manier gemakkelijker en effectiever, dan wanneer alleen intensieve fysiotherapie wordt gegeven.

Shockwave therapie wordt vergoed uit de aanvullende verzekering als behandeling fysiotherapie.
Bent u niet aanvullend verzekerd, dan betaalt u gelijk na de behandeling via pin of contant bij onze frontoffice medewerker. Klik hier voor de tarieven.

Vergoeding en kosten

Aanmelden voor fysiotherapie

Maar liefst vijf dagen per week en ook in de avonden kunt u een afspraak maken voor shockwave. Wilt u dat wij contact met u opnemen voor het inplannen van een afspraak vul dan ons afspraakformulier in. U kunt ook telefonisch een afspraak inplannen bij onze receptie op 026-3700243 of kom eens langs op onze locatie en maak een afspraak aan de balie.

Fysiotherapeuten

Mailys Petrini