Widget: encyclopedie Plaats de fysiotherapeutische encyclopedie van aandoeningen op uw praktijkwebsite! De artikelen worden binnen uw eigen website getoond. Een eenvoudige manier om uw website uit te breiden met informatieve artikelen over veelvoorkomende aandoeningen binnen de fysiotherapie. Door één van de volgende stukjes code op uw website te plaatsen wordt de lijst met aandoeningen automatisch op uw website weergegeven. Let op: deze dienst werkt alleen in combinatie met een geldig abonnement. Plaats de encyclopedie« Terug Aan de slag 1. Kies hieronder de manier waarop u de encyclopedie wilt weergeven. 2. Kopiëer de gehele HTML-code. 3. Plak de HTML-code in uw eigen website op de plaats waar u de encyclopedie wilt weergeven. (Zorg ervoor dat HTML en Javascript ingeschakeld zijn voor de pagina waarop u deze code plaatst. Bij een WordPress-website kiest u bij het bewerken van een pagina voor het tabblad ‘Tekst’ i.p.v. ‘Visueel’). Hoe wilt u de fysiotherapeutische encyclopedie weergeven? De gehele lijst op een pagina Voor elke lichaamslocatie een aparte pagina Voor elk artikel een aparte pagina Voor elk artikel een aparte pagina Er volgt eerst een voorbeeld, daarna de HTML-codes die behoren bij de verschillende aandoeningen. Maak per aandoening een pagina aan op uw website en plaats daar de bijbehorende HTML-code op. Acromioclaviculair letsel: Het acromioclaviculaire gewricht, ook wel het ‘AC-gewricht’ genoemd, vormt de verbinding tussen het sleutelbeen en de bovenkant van het schouderblad. Bij een ontwrichting kunnen de banden en kapsels die het gewricht stabiliseren beschadigd raken. Letsels aan het AC-gewricht worden veel gezien bij wielrenners en judoka’s. Zij lopen een vergroot risico om op de bovenkant van de schouder te vallen. Dit is een klassieke oorzaak van de acromioclaviculaire ontwrichting (luxatie). Lees verder Acromioclaviculair letsel (HTML-code):

Acromioclaviculair letsel:

Acute schouderluxatie (HTML-code):

Acute schouderluxatie:

Met een schouderluxatie bedoelen we dat de schouder ‘uit de kom’ is. Dit wordt meestal veroorzaakt door een val op de uitgestoken elleboog of hand. Het gevolg is een zeer pijnlijke schouder die amper kan bewegen.

In Nederland vinden er naar schatting een paar duizend schouderluxaties per jaar plaats.

Cervicaal houdingssyndroom (HTML-code):

Cervicaal houdingssyndroom:

Het cervicale houdingssyndroom kenmerkt zich door pijn in de nek en bovenrug die ontstaat als gevolg van een verkeerde houding. De voornaamste klachten zijn pijn, stijfheid en een gevoel van vermoeidheid in de nek.

Men heeft het ook wel over ‘houdingsgerelateerde nekpijn’ of het ’tired neck syndrome’.

Corpus liberum (HTML-code):

Corpus liberum:

Een corpus liberum is een los stukje kraakbeen of botweefsel dat vrij door het gewricht zwerft. In de volksmond wordt dit ook wel een ‘gewrichtsmuis’ genoemd. Hierdoor kan het voorkomen dat gewrichten niet meer goed kunnen bewegen.

Omdat kraakbeenweefsel gevoed wordt vanuit de gewrichtsvloeistof (synovia), kan een los zwervend stukje kraakbeen met de tijd groter groeien.

Costochondritis