Hoe voorkom je blessures?

Onze therapeut Oscar geeft advies!

Het is zo ver! Steeds meer trainingen op sportclubs zijn inmiddels weer hervat en wat voelt het goed om weer bezig te zijn! Als fysiotherapeut en daarnaast verzorger bij het eerste elftal van VDZ ben ik veel bezig met sporters die een blessure hebben. Vaak is de oorzaak van deze blessures overbelasting. Maar welke vormen van overbelasting zijn er allemaal? In dit stukje ga ik proberen uit te leggen hoe jij blessures kunt voorkomen.

Welke soorten overbelasting zijn er?

1. Te snelle opbouw
Deze ligt redelijk voor de hand, maar toch gaat dit regelmatig fout.

2. Periode van inactiviteit gevolgd door periode van (te hoge) activiteit
Deze komt grotendeels neer op het punt dat ik hiervoor heb benoemd, maar ik wil hem toch even apart benoemen omdat deze op dit moment heel relevant is voor veel sporters. De meeste mensen hebben namelijk sinds half maart minder kunnen sporten, helemaal niet gesport of een vervangede sport gedaan omdat zij hun eigen sport niet konden uitoefenen. Als men nu weer begint te sporten starten ze vaak weer op een te hoog niveau voor wat zij aankunnen op dit moment. Het is belangrijk om te beseffen dat het lichaam weer tijd nodig heeft om te wennen aan de belasting die je er van vraagt, dus gun het deze ook.

3. Disbalans tussen spieren
Als er een disbalans is tussen spieren, verandert dit de manier waarop jij je lichaam belast. Door deze verandering in belasting op je lichaam kunnen er structuren overbelast raken. Een spier of pees die normaal de helft van het werk hoort te leveren, moet door deze disbalans opeens driekwart van het werk doen. Door deze verstoorde belasting kan deze structuur overbelast raakt en kun je daar klachten aan ontwikkelen.

4. Beweegpatronen

Ook een verstoord beweegpatroon kan de oorzaak zijn van een blessure. Niet alleen kan deze ontstaan door een disbalans tussen spieren, maar ook door een verkeerde techniek. Ook hierdoor kunnen er weer structuren overbelast raken waardoor deze klachten ontwikkelen. Na een periode waarin je niet de sport hebt kunnen uitoefenen – of misschien ben je wel begonnen met een nieuwe sport – die je normaal altijd doet, kan het zijn dat jouw techniek weer bijgeschaafd moet worden.

5. Teamprestatie

Deze is belangrijk voor de trainers/coaches en sporters in een team. Er zijn altijd verschillen tussen sporters qua fitheid. Juist na een periode van 2 maanden waarin er niet gesport kon worden kunnen er grote verschillen ontstaan tussen individuele sporters. Waar de een zijn of haar fitheid op peil probeerde te houden door te hardlopen of oefeningen te doen, heeft de ander misschien wél stil gezeten. Als er geen rekening wordt gehouden met de individuele sporters, kan het zijn dat de training voor de één misschien zwaar genoeg is, terwijl het voor de ander tóch net iets te veel is.

6.Zorg voor je lichaam

Zoals ik ook al in de Blog over hardloopblessures schreef, heeft je lichaam tijd nodig om te herstellen, heeft het de juiste bouwstoffen nodig en hebben stress en slaap invloed op je herstel. Gebrek aan een of meerdere van deze factoren kan leiden tot een overbelasting van je lichaam.

Als laatste wil ik meegeven dat pijntjes al snel kunnen leiden tot een blessure. Voor veel mensen is het onderscheid tussen ‘goede’ pijn en ‘slechte’ pijn moeilijk te maken. Daarnaast lopen sporten vaak lang met een blessure in de hoop dat hij vanzelf over gaat of door de gedachte dat het wel mee valt. In veel gevallen staat de tijd waarmee je met de blessure loopt in verhouding met hoe lang het duurt om van de blessure af te komen. Daarom is het aan te raden om niet te lang te wachten met het maken van een afspraak.

Vorig bericht
Revalidatie na Corona bij Fysio Physique
Volgend bericht
Juni staat in het teken van lipoedeem
Menu